Van Mens tot Medemens In november 2020 werd ik Maatje Persoonlijk Contact van een medemens (80 jr) uit Amsterdam die vanuit huis werd overgeplaatst naar een kamer achter gesloten deuren in het oosten van het land. Ver weg van kinderen en kleinkinderen. Één keer in de week hadden we samen een uurtje om op Maat in te vullen. Het duurde niet lang of de Amsterdamse smartlappen klonken over de gang. Via You tube bekeken we cabaret van Snip en Snap, Wim Sonneveld, Toon Hermans. Maar ook Amsterdamse filmbeelden uit haar jeugd kwamen voorbij. Soms was ze nog te porren voor een zitdans of bewegen voor ouderen op de stoel. Gelukkig vonden haar kinderen begin 2021 een passende zorgplek dichterbij. Daarna kreeg ik de vraag of ik voor een ander medemens (83 jr) Maatje Persoonlijk Contact wilde worden. Een medemens die vroeger naast haar werk elk gestolen vrije uurtje had geschilderd. Haar voorkeur ging er dan ook naar uit om tijdens ons uurtje samen te gaan kleuren. Samen zochten we passende kleurplaten. Sommigen lijsten we in en anderen stopten we in een multomap. Eerst kleurden we met viltstiften een mandala in. Daarna een bloemenboeket in een vaas. Later werden er minder gedetailleerde kleurplaten gekozen die we samen aankleden met andere elementen. Op de ene stonden jonge poesjes in een badkuip. De andere kleurplaat laat een jongen op een hondenkar zien. Op de achtergrond draaiden we altijd zachtjes passende muziek uit haar thuisland. De concentratieboog nam verder af evenals de penvoering. Daarom stelde ik haar voor om te gaan werken met tien geometrische sjablonen. Door het omtrekken ervan en het verschuiven volgens het voorbeeld in het werkboek maakten we een mandala en later een dorp. Pastelkrijt werd gebruikt om in te kleuren. Dat hoefde je alleen maar uit te wrijven en kon zo nodig gemakkelijk worden uitgegumd. Later in de tijd stapten we over naar Aqua paint. Door met de natte penseel over het ogenschijnlijk witte papier te gaan wordt er langzaam maar zeker een afbeelding zichtbaar Op dit moment hebben uitdagende bordspellen de aandacht. Mevrouw heeft in haar werkzame leven een winkel gehad. Getallen van twee dobbelstenen optellen kan zij als de beste. Spellen met blokken en dobbelstenen zijn voor nu onze uitdaging. Samen bewegen we steeds mee op de stroom van dat moment. Met alle liefde ben ik er voor haar. Zij laat me zien wat mogelijk is en samen maken we er elke week een zinvolle ontmoeting van. Van mens tot medemens.

Posted by ggzeegers at 2023-06-12 21:48:44 UTC