Maak jij me blij? Ken jij nog geschikte boeken met passende, uitdagende, grappige, korte verhalen voor ouderen met dementie? Je maakt me blij door de titel van het boek in een reactie te plaatsen. Titels van de Voorleesboeken die ik het afgelopen jaar gebruikte tijdens interactief voorlezen: Ik weet nog goed Een hart vol verhalen Verhalen van nu In mijn koffer op zolder Zwolse Blauwvingers, verhalen onder de Sassenpoort. Een stralende zomer Interactief voorlezen Één keer per week ga ik in een zorginstelling interactief voorlezen voor enkele bewoners achter gesloten deuren. Elke week kies ik een ander thema. Als inleiding kies ik een passend you tube filmpje aansluitend bij het voorleesthema. Het verhaal wordt voorgelezen. Daarna sluit ik af met liedjes die aansluiten bij het thema van de week. Lijst met Voorleesmomenten INTERACTIEF VOORLEZEN van het afgelopen jaar in een zorginstelling voor mensen met dementie 14.9.21 Boek: ‘Ik weet nog goed’. Blz. 40 Een lekker bakje koffie. You tube map AAA Interactief Voorlezen: koffie maken, koffiemolen, fluitende fluitketel, lied Koffie van Rita Corita. DBNL (digitale bieb) : Het Tovervisje: leesversie.doc 21.9.21 Boek: ‘Ik weet nog goed’. Blz. 28 De lekkerste appeltaart. You tube: zachte achtergrondmuziek koffiehuis, gezongen gedicht Onder de Appelboom door Thomas Oliemans of Rutger Kopland, De appels op de tafelsprei van Toon Hermans. Het bakboek uit Limburg, kookboek ‘Van piepers tot pasta’, foto’s diavertoning appeltaart 28.9.21 Boek ‘Ik weet nog goed’. Blz. 22 Telefoneren op zondagmiddag. You tube: Telefoon vroeger, cabaret Telefoongesprek. 5.10.21 Boek ‘Ik weet nog goed’. Blz. 34 Mijn grootste wens. Document: Sprookje Vrouw Holle. You tube: lied rondom ‘wens’, de Wensboom (de laatste wens van een pianolerares), Efteling sprookje vertelt 10.42 min. 12.10.21 Boek ‘Ik weet nog goed’. Blz. 46 Thema Herfst. De lucht van doorgekookte spruitjes. Inleiding vooraf you tube ‘Herfst’- een gedicht van Lucie Polders. Foto Diavoorstelling maken van blz. 46 over Tamme kastanjes, gerecht spruiten/kastanjes. Afsluiten met you tube Bartje. 16.10.21 Boek ‘Ik weet nog goed’. Blz. 52 In de war door het weer. Foto diavoorstelling: poncho, regenkleding, blauwe en gouden regen, tegeltjeswijsheid over regen. You tube: Intro tegengeluiden, lied Ritme van de regen, lied Vlieg met mij mee naar de regenboog. 26.10.21 Boek ‘Een hart vol verhalen’. Blz. 81 t/m 90 Thema Herfst. You tube: geluid zee, Sil de Strandjutter, lied rondom herfst. Foto diavoorstelling van Sil de Strandjutter. 2.11.21 Boek ‘Een hart vol verhalen’. Blz. 91 Kastanjes rapen. Foto diavoorstelling Kastanjegerecht, kastanje knutselpoppetjes, groeistappen tamme en wilde kastanje. You tube: Herfstmuziek. 9.11.21 Boek ‘Een hart vol verhalen’. Blz. 101 Jij bent mijn keukenprinses. You tube passende muziek opzoeken. 16.11.21 Boek ‘Een hart vol verhalen’. Blz. 9 Opoe breit. You tube: Lied Insteken omslaan, brei’les’. 23.11.21 Boek ‘Een hart vol verhalen’ Blz. 20 Zo vader zo zoon. You tube: Stiefbeen en zoon, lied Vader Abraham had zeven zonen. 7.12.21 Boek ‘Een hart vol verhalen’ Blz. 126 Kruimeltje suiker en kruimeltjes brood. You tube: Roodborstje tikt tegen het raam, vogelluiden tuin. 14.12.21 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 175 Kerst. You tube Kroamschudden van Herman Finkers, Kerstliederen van Herman van Veen, Djingle Bells… 21.12.21 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 176, 199-287. Verhalenalmanak: Een witte kerst en de fluit van de herdersjongen, You tube: het kerstverhaal met de zandtovenaar, kerstliedjes Let it snow etc. 28.12.21 Boek ‘In mijn koffer op zolder’ Blz. 126 Een heugelijke jaarwisseling Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 115 Oud en Nieuw. You tube: Sprookje Zwavelstokjes 3.37min.).Sprookje op papier met vertelplaten: Het meisje met de zwavelstokjes 4.1.22 Boek ‘Momenten van……..Verhalen over vroeger’. Blz.34,35,80 Thema Wat een weer/Winter. Door weer en wind. Koek en zopie. Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 156-157: De tocht der tochten/ IJsbloemen op het raam Boek ‘Ik weet nog goed’ blz. 58-59 Die strenge winters You tube: winter 1979, ijsbloemen op het raam, fragment elf stedentocht. 1.2.22 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 90,91,94,95,96 Kinderspel vroeger en nu. You tube kinderliedjes vroeger, kinderspelletjes, hinkelliedjes, springtouwliedjes. 8.2.22 Boek ‘Verhalen van Nu’ blz. 36,37,38: hfst. 2 School. You tube: beelden school vroeger, kinderliedjes vroeger Duo Karst. 15.2.22 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 112,113,114: Arm-Rijk. You tube: lied Als ik toch eens rijk was, beelden van vroeger over arm-rijk. 22.2.22 Boek ‘Verhalen van nu’. Blz. 119 Hond,120,121: Arm-Rijk. You tube: filmbeelden, het Schaep met de vijf poten liedjes. 8.3.22 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 10,11 Moeder in de jaren 60. Blz. 14,15 Hoe ik woonde in Winschoten. You tube: filmfragmenten huisvrouw 60e jaren, lied De Woonboot. 15.3.22 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 47,48,49 hfst. 3 Beroepen. Boek ‘Momenten van ……Verhalen over vroeger’. Blz. 34. You tube: beroepen van vroeger, lied ‘En ik ben met mijn Catootje’. 21.3.22 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 50 Vaarboer met koeien, blz. 52 Vroeger werd je als kind klein gehouden, blz. 53 Vroedvrouw. You tube: filmfragmenten van deze beroepen, lied zeeman. 12.4.22 Boek ‘Verhalen van Nu’. Blz. 56,57 De Kapperswinkel, blz. 58, 59 De eerste wijkverpleegster in Zwartsluis, blz. 60,61 De Koopman, blz. 62,63 Melkboer in de jaren 50 en 60. You tube: filmfragmenten van deze beroepen, vergeten beroepen, de pijpmaker. 29.4.22 You tube: filmfragment huwelijk Koningin Maxima en Koning Willem Alexander of Beatrix de bruid (1966), -filmpje over uitleg wasmachine, -100 jaar telefonie 1976, -Schoonmaak opgeruimd staat netjes.Terugkieke 4/1/2009. Lied: Loflied op Dora door Wim Sonneveld (schoonmaak) Lied: Kleine wasjes, grote wasjes Boek ‘Verhalen van Nu’: blz. 26 Bijzonder en toch heel gewoon, 19 mei 1927 huwelijk blz. 27 De Wasmachine blz. 32 Telefoon of koffiemolen? blz. 38 De schort van ons Moeke 26.4.22 Boek ‘Een hart vol verhalen’: Lente: blz 9 t/m blz 19 hfst 1 Opoe breit Inl. you tube: Insteken, omslaan, doorhalen en af laten glippen- Leren breien- Breien voor beginners- Breiend steken opzetten- Mannen breiclub- Laat ze breien….Ja zuster Nee zuster (videocollage) - Ome Willem en oma Sjaal breien (lied) of hele sketch- Liedjes met Ernst en Bobbie…de Trui brei Boogie. Afsl bij blz. 17: Opa zingt Ontwaak, ontwaak 3.5.22 Boek ‘Een hart vol verhalen’:Lente: blz 20 t/m 30 hfst. 2 Zo vader zo zoon Inl.: You tube Boerderijgeluiden en Menno leert huppelen of Huppelende Remco. Afsl.: Jij bent mijn zoon - Frank van Etten of Mijn zoon - Willy Alberti of De glimlach van een kind. 10.5.22 Boek ‘Een hart vol verhalen’: Lente: blz. 31 t/m 41 Wie niet sterk is moet slim zijn. Inl. you tube: VIB Spelinspiratie Knikkeren. Afsl: Omaatje lief- Heintje en 80 rode rozen - Wilma Landkroon en Ik zing dit lied voor jou alleen - Jan Smit en M’n Oma - Kinderen voor kinderen 10. 17.5.22 Boek Zwolse Blauwvingers, Verhalen onder de Sassenpoort. Blz. 8 t/m 10 Boerenkool, Inl.: Boerenkool zaaien - Boerenkool ritsen - Boerenkool schoonmaken Promo Stedelijk Museum Zwolle- MuseumTV Stedelijk Museum Zwolle - Stedelijk Museum Afsl.: Lied Zwolle mijn stad en Ik ben een Zwollenaar en Een échte Zwollenaar zal blijven zingen. 24.5.22 Boek Zwolse Blauwvingers. Verhalen onder de Sassenpoort, blz. 11 t/m 19 De groene Laarzen. Inl: Promo: Stedelijk Museum Zwolle. Museum TV. Stedelijk museum Zwolle-Stedelijk museum. Floris voice-over: Rick Jansen Afsl.: Saltarello Mediëval dance. Lithuanian dancers. Salto’s Gladii Volksdans tijdens Palingfestival 2017 Gary Breyssem Muziek: Als de klok van Arnemuiden in Veere Shantykoor Op volle kracht Johannes N.- De Havenzangers: Aan het strand stil en verlaten Op losse schroeven 2009 14.6.22 Boek Zwolse Blauwvingers. Verhalen onder de Sassenpoort, blz. 20 t/m 25 De papegaai van meester Eekhout. Inl: Park Eekhout Zwolle - Als ik groot groter ben….word ik advocaat - Hoe liet je in 1652 zien dat je rijk was? Ontdek de bijzondere details van dit familieportret: Haags Historisch Museum. - Swiebertje DVD 4 (kleur) (personeel rijke fam.) Afsl: Manus de papegaai zegt FF wachten Pizza- Sprekende papegaai, doei - Herman Finkers Papegaai (cabaret) Afsl Muziek: Advocaatje ging op reis (met gebaren) - Toonzetter, Wim Sonneveld: Catootje. De postkoets van de selvera’s: Axel Sun, Mooi was die tijd: Corrie Konings, Bella Italia: Imca Marina 20.6.22 Boek Zwolse Blauwvingers. Verhalen onder de Sassenpoort, blz. 26 t/m 29 Hoog water. Inl: Amazing Dutch documentary about constructing the Dutch Afsluitdijk in 1929 in color - Hoe Nederland 100 jaar geleden een stuk groter werd NOS 3 - Allereerste bewoners Almere 1976 NIBeeld en Geluid - De Zuiderzee 1927 Afsl. Muziek: Zuiderzee. Ballade gezongen door Louis Davids - De Zuiderzee ballade Helene Kuiters - Jan van Brusselband Twee emmertjes water halen - Ancora: Het Water. 27.6.22 Boek Zwolse Blauwvingers blz. 30 t/m 37: De legende van de Kievitsbloem. Inl: You tube Vroege Vogels- Time Lapse van Kievitsbloem/ Vroege Vogels - Kievitsbloem in volle bloei/ Kievitsbloemen in de Buitenlanden Langenholte 2016: Landschap Overijssel/ Kievitsbloem-Fritillary Meleagris#02: Dreamshot Afsl: You tube Ami&Amy-Het Bloemenduet (Delibes):Lakme) Aria- Omroep Max/ Dana Winner - De mooiste bloemen/ Wilma Landkroon- 80 rode rozen (1969) in stereo: Herman 1/ Alex - Een bossie rooie rozen - carnaval en feestmuziek/ Herman Emmink zingt Tulpen uit Amsterdam nostalgische omenten/ Gerrit Uitenberg - “zeg het met bloemen”: VN-CHEF Poducties/ Toon Hermans - 24 rozen: Bram Bruers. 11.7.22 Boek ‘Een stralende zomer’ samengesteld door Yolie met een gedeelte met gele blz. voor gedichten, roze blz. met verhalen, blauwe blz. met liedjes. Inleiding blz. 1 dan You tube beeldfragmenten Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid o.a. De lange hete zomer (1975)/ Zomer in Nederland (1969)/ De hete zomer van 1976/ Op Safari in Nederland (1969) Blz. 4. Gedicht ‘Een prachtige zomer’, blz. 5 vragen over de zomer. Blz. 22 en 23 verhaal ‘Zomers van toen’ van Godfried Bomans/ You tube filmfragmenten van Godfried Bomans: Een sterk verhaal en Godfried Bomans over de Mannekes van plezier 1970. Blz. 45 Liedtekst Hemelsblauw van Will Tura voorlezen dan dit lied e.a. laten horen via You tube: Afsluiting -Will Tura - Hemelsblauw -André van Duin - Als de zon schijnt -Zoek de zon op -René Schuurmans - Laat de zon in mijn hart -Jannes - Laat de zon maar schijnen - Naar de speeltuin -Willeke Alberti - Die zomerdag 18.7.22 Boek Een stralende zomer van Yolie Inleiding You tube 1950-1970 De stoere Jordanese jeugd blz 6 Gedicht De langverwachte vakantie blz 26 Verhaal Zonnscherm en sandalen Afsluiting You tube muziek: René Schuurman - Laat de zon in je hart, Jannes - Laat de zon maar schijnen, Willeke Alberti - Die zomerdag 25.7.22 Boek Een stralende zomer Inleiding You tube De hete zomer (1976) blz. 8 Gedicht Geef je over aan de zomer blz. 28 Verhaal De aardbei Afsluiting You tube muziek Rocco Granata - Zomersproetjes, Willy& Willeke Alberti - Reisje langs de Rijn, De makkers - Zomersproetjes 1990. 12.8.22 Boek een stralende zomer Inleiding You tube De hete zomer (70er jaren) blz. 10 Gedicht Buitenlandse charmes en mapje fotobibliotheek highlights Europa o.a. Eiffeltoren, Ramblas blz 30 Wat is vakantie - Godfried Bomans Afsluiting muziek Imca Marina - Viva Espagna, Jan keizer & Annie Schilder - Take me to Ibiza, Zangeres zonder Naam - Mexico, Annie, Joop en Dick - Ik heb een huis met een tuintje gehuurd. 15.8.22 Boek Een stralende zomer Inleiding You tube Zomervakantie in Nederland 1966 blz 12 Gedicht Bruin in eigen tuin blz 24 De gebarsten emmer blz 32 Tot zoens fragment De schoenpoetser - Remco Campert blz 34 Tot zoens fragment Postzegels kopen - Remco Campert Afsluiting You tube Anita en Berry - Middellandse Zee (tekst), Ria Valk - Als ik de golven aan het strand zie, Mieke & Vader Abraham, Ronnie Tober & Ciska Peters - Naar de Kermis. 23.8.22 Boek Een stralende zomer Inleiding You tube Bijengeluiden, geluid van bijen die zoemen You tube Imker Michiel Ridder uit Balk vertelt over het houden van bijen You tube Hoe leeft een wilde bij? blz. 16. Gedicht Buiten leven en werken blz 36 De mooiste droom blz 38 De Steenhouwer blz 40 De Hommel Afsluiting You tube muziek MIReille Mathieu - La Paloma Adé, Blue Diamonds - Ramona, Rob de Nijs - Ritme van de Regen 1963, V my Leandro’s - Aprés toi, Mungo Jerry - In the summertime 1970, Vicky Leandro’s - Ich hab die Liebe gesehen 1972, Rod Stewart - Sailing. 29.8.22. Boek Zwolse Blauwvingers Inleiding 1 You tube Zwolsnieuws.NL - Napoleon in Historisch Centrum Overijssel, De kroning van keizer Napoleon / Welkom in de ijzeren eeuw Boek Zwolse Blauwvingers blz 38 t/m 40 De lamme zien breur. Inleiding 2 You tube Georganiseerd Romeins leger. Boek Zwolse Blauwvingers blz 41 t/m 46 You tube muziek Festa Cortesse - Branle d’Ecrosse Frans Baggerman - Klompendans, André Rieu - Clog Dance 5.9.2022 Boek Zwolse Blauwvingers Inl. You tube: Nederland 1895-1919, 1896-1899 Scenes of daily life The Netherlands and Berlin Boek: Zwolse Blauwvingers blz. 47 t/m 51 Verhaal ‘Het verhaal van dokter Se Quah aan Zwolle Afsl.You tube: Muziek Peter de Koning-Het is altijd Lente in de ogen van de tandartsassistente/ Bonnie St. Claire-Dokter Bernard-Op volle toeren/ Tol Hansse-Hoofdpijn, Reumatiek/ Marco Borsato-Mooi 12.9.2022 Boek Zwolse Blauwvingers Inl. You tube: You tube Middeleeuws Zwolle- Geo TV/ Trailer online lezing historische kleding van de 16e eeuw-Beleef het Verleden Boek Zwolse Blauwvingers blz. 52 t/m 55 Het verhaal van de Blauwvingers Afsl. You tube: Wimmie- Als Zwollenaar ben ik geboren/Ik ben een Zwollenaar/ Zwolle mijn stad. 19.9.2022 Boek Zwolse Blauwvingers Inl. You tube: Karrider Jelle Siegersma met hondenkapsalon Ybele Steenstra/ Hondenkarren/ De onwillige trekhond-Eye filmmuseum/ De Hondenkar op de boerenwagen- Ros TV Zundert. Boek: Zwolse Blauwvingers blz. 56 t/m 60 De hond van boer Kobus. Afsl. You tube: René Froger - Mijn hond/ Lassie trailer (2020)/ Angelo Kelly’s Family-Willy Ye Go Lassie go 26.9.22 Boek Zwolse Blauwvingers Inl You tube: Stadsbeelden Oude Zwolle 1924- ingekleurde film met geluid. Boek: Zwolse Blauwvingers blz. 61 t/m 65 Het Lotje uit de Loterij. Afsluiting You tube: Als ik toch eens rijk was-Anatevka-Musical Award 2008/ Als je voor een dubbeltje geboren bent door Louis Davids of De Wëreldbänd zingt/ Lied 3 Geld geld geld- Musical IDMG/ Uncle Scrooge- The Daily Money Swim. 3.10.22 Boek Zwolse Blauwvingers Inl.You tube: Oude kinderspelen (Griet Soenens)/ Speelplaatsspelletjed van vroeger: De poort van Vernaly. Boek Zwolse Blauwvingers blz.66 t/m 68: De Optocht van de blikken trommels. Afsl. You tube: Rob de Nijs - Jan Klaassen de trompetter/ Talented little drummer…..ft. Tegu (5 jarig meisje)/ Best Drummer Even/ Proud on stage 2017 Top Secret Drum Corps. 7.11.22 Boek Zwolse Blauwvingers Inl.You tube: Toen en nu Sassenpoort Zwolle/ Zwolle info Sassenpoort Zwolle Anders bekeken. Boek Zwolse Blauwvingers: blz. 70 t/m 79 Verhaal ‘Schone schijn’ Afsl. You tube: Blue Diamonds - Ramona/ Anneke Grönhloh - Soerabaja/ Ach Margrietje - Louis Neefs/ Andrea Bocelli - The Power of Love 14.11.22 Boek Zwolse Blauwvingers (laatste verhaal) Inl.: Digitale Fotomap over Joan Cele, Cele poortje, Grote of St. Michaëlskerk, standbeeld Joan Cele Boek Zwolse Blauwvingers: blz. 80 t/m 86. Verhaal ‘De muur van Cele’ Afsl. You tube: muziek passend bij de uitspraak van Joan Cele: ‘De bron der Wijsheid’: De natuur - Prachtige natuur Aarde (4k) beelden over de hele wereld - Christian musicbox Het Rechte Spoor God is love/ Michel Pépé - La Biche d’amour - Andrea Petchu (bos - ree)/ De eekhoorn - StNatuurbeelden/ De vos - StNatuurbeelden/ Het edelhert - StNatuurbeelden

Posted by ggzeegers at 2023-06-12 22:39:19 UTC